Az MCC Smart City Challenge egy innovatív ötletekre, azok kidolgozására és megvalósíthatóságára épülő, interdiszciplináris csapatverseny egyetemisták és középiskolások számára. A 2025-ös verseny központi témája az élelmiszer fenntarthatóság és élelmiszerbiztonság, amely napjaink egyik legégetőbb globális kihívása. A résztvevő csapatok kreatív és gyakorlati megoldásokat dolgozhatnak ki olyan kulcsfontosságú kérdésekre, mint a klímaváltozás hatásai, a túlnépesedés következményei, az élelmiszerellátás biztonsága, valamint a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok és az innovatív technológiai megoldások.
A fenntartható élelmiszerellátás ma az egyik legsürgetőbb globális és helyi kihívás, amely alapvetően meghatározza a jelenlegi és jövő generációk életminőségét. Az élelmiszerbiztonságot számos tényező veszélyezteti: a klímaváltozás szélsőséges időjárási jelenségei, a növekvő népesség élelmezési igényei, valamint a természeti erőforrások, például a termőföldek és a vízkészletek kimerülése.
Ezek a problémák nemcsak globális, hanem Magyarországot is érintő súlyos kihívások, hiszen az élelmiszerlánc minden szakaszában – a termeléstől a szállításon át a fogyasztásig – fenntarthatatlan gyakorlatok figyelhetők meg. A helyzet megoldása innovatív és kreatív megközelítéseket igényel, amelyek csökkentik az élelmiszer-pazarlást, növelik a fenntartható mezőgazdasági termelést, és biztosítják az élelmiszerellátás biztonságát a jövő számára.
A verseny célja, hogy a résztvevők komplex és megvalósítható ötletekkel álljanak elő, amelyek hozzájárulnak a globális és helyi élelmezési rendszerek fenntarthatóságához, miközben figyelembe veszik a környezeti, társadalmi és gazdasági szempontokat is.
Lehetőségük van a játékosoknak tét nélkül kipróbálni a játékot a tesztforduló keretein belül.
Az itt szerzett pontok nem számítanak bele a játékba semmilyen szempontból.
Az első fordulóban, a selejtezőben az EcoSim partnerünk által fejlesztett, valósághű Okosváros szimulációban kell majd a csapatoknak összemérni a tudásukat 4 virtuális éven (fordulón) kereszül. Ez a szimuláció lehetőséget ad arra, hogy a csapatok egy interaktív, dinamikusan változó környezetben bizonyítsák problémamegoldó képességüket és innovatív gondolkodásmódjukat.
Az online fordulóból a középdöntőbe minden szimulációs piac első helyezettje, de maximum 60 csapat jut tovább, az utolsó periódusbeli okosváros indexe alapján. (A piac legmagasabb okos város indexű csapata jut tovább.)
A szimuláció során minden csapat tökéletesen azonos helyzetből indul, mindenki egy már működő várost vesz át. Az azonos piacon (virtuális gazdasági terület) versenyzők hatással vannak egymás döntéseire is.
A csapatok hozzáférést kapnak a szimulált város különböző adataihoz – például népességi mutatókhoz, energia- és vízfelhasználási statisztikákhoz, valamint élelmiszerpazarlási adatokhoz –, amelyek elemzése révén azonosítaniuk kell a kulcsproblémákat. Ezek alapján valós időben kell döntéseket hozniuk az élelmiszerlánc egyes szakaszainak optimalizálásáról, mint például a termelés, szállítás és tárolás. Emellett a csapatoknak innovatív megoldásokat kell kidolgozniuk, amelyek technológiai, gazdasági és környezeti szempontból is fenntarthatóak.
Ez a forduló nemcsak a versenyzők szakmai kompetenciáit méri fel, hanem az interdiszciplináris gondolkodásra és az innovációra való képességüket is. Az első forduló végére a résztvevők mélyebb betekintést nyernek az élelmiszerbiztonság és fenntarthatóság komplex kérdéseibe, miközben a piacok első helyezett csapatai (okosváros index alapján) felkészülhetnek a következő forduló kihívásaira.
A selejtező legjobbjai részt vesznek a középdöntőn, mely félnapos esemény lesz, óránként kell szimulációs döntéseket hozni. A középdöntőben 4 forduló lesz. Bár a szimulációs felület ugyanaz marad, a beállítások nehezednek, így a kihívás egyre komplexebbé válik.
A piacok első helyezettjei, de maximum 12 csapat eljut az esetmegoldáshoz.
A középdöntő továbbjutó csapatai egy esetmegoldási feladatot kapnak, amely során valós, élelmiszerbiztonsággal és fenntarthatósággal kapcsolatos problémákra kell megoldást találniuk. Az eset kidolgozása előtt a résztvevők részt vesznek egy fél napos, online mentornapon.
A mentornap célja, hogy támogassa a csapatok szakmai fejlődését és növelje a megoldásaik minőségét. Az mentornapon tapasztalt szakemberek – az élelmiszerbiztonság, fenntarthatóság, technológiai innováció és stratégiai tervezés területéről – segítenek finomítani az ötleteiket.
A csapatok egy valós, az élelmiszerbiztonság és fenntarthatóság témájához kapcsolódó problémát kapnak megoldandó feladatként. Az eset az élelmiszerellátási lánc egy adott szakaszára vagy annak teljes folyamatára fókuszálhat, például:
A csapatoknak egy innovatív, ugyanakkor gyakorlatban is megvalósítható megoldási tervet kell készíteniük, amely figyelembe veszi a technológiai, gazdasági, társadalmi és környezeti szempontokat is.
A megoldások kidolgozása során az alábbi szempontokat kell figyelembe venni és érvényre juttatni:
Az értékelési szempontok hat jól elkülöníthető kritérium alapján történnek, amelyek biztosítják, hogy a megoldások komplexek, innovatívak és megvalósíthatóak legyenek:
A prezentációk benyújtásának határideje: 2025. április 20.
A döntő a verseny legizgalmasabb szakasza, ahol a döntőbe jutott csapatok bemutatják megoldásaikat és egy valós idejű szimulációs kihívás során bizonyítják szakmai felkészültségüket, kreativitásukat és csapatmunkájukat. A döntő két részből áll: a prezentációból és a szimulációs feladatból.
Az élő döntős nap során a szimuláció és az eset prezentálása párhuzamosan fut. Az összpontozásba a szimuláció és a prezentáció 50%-50%-os súllyal számít bele. A szimuláció első döntési körét még a döntő előtti nap meg kell hoznia a meghirdetett határidőig. Ez lehetőséget nyújtunk arra a játékosoknak, hogy megismerkedjenek az új szimulációs beállításokkal. A keretrendszer továbbra is azonos, de a kihívás tovább fokozódik.
A szimulációs periódusok időzítései úgy lesznek beállítva, hogy mindenki, még az aktuálisan prezentáló csapat is be tudja fejezni majd a döntéshozást.
A döntőben minden csapat egy 10 perces prezentációban mutatja be az esetmegoldását a szakmai zsűrinek.
A szimuláció egy dinamikus, problémaközpontú kihívás, amely:
A zsűri az alábbi kritériumok alapján értékeli a csapatokat a döntőben:
A végső eredményt a prezentációs feladat eredményeinek és a szimulációs feladat eredményeinek kombinációja alapján határozzuk meg.
Az összpontozásba a szimuláció és a prezentáció 50%-50%-os súllyal számít bele. Ez a többdimenziós értékelési rendszer biztosítja, hogy a győztes valóban átfogóan kiemelkedő megoldást nyújtson, miközben a fenntarthatóság és az innováció alapelveire épít.
A döntő nemcsak a verseny záró eseménye, hanem egy egyedülálló platform a résztvevők számára, hogy bizonyítsák képességeiket és megoldásaikkal hozzájáruljanak a fenntartható jövő megteremtéséhez.
Határidő:
2024. március 31. 23:59
A regisztrációt követően a regisztráltak megkapják az online forduló feladatát, amely egy fiktív kormányzati fejlesztési program keretében megvalósuló, a hulladékgazdálkodáshoz köthető pályázathoz kapcsolódik. A fordulóban bármilyen ötletet szívesen várunk, amely eleget tesz a formai- és témakövetelményeknek, valamint valós implementációs lehetőségekkel rendelkezik a magyar smart city – smart environment környezetben. A pályázatkiírók két kategóriában várnak megoldási javaslatokat:
I. Budapest vagy megyeszékhelyek és vonzáskörzeteik
II. 5000 főnél kisebb lélekszámú települések
A feladat pontosan egy kategória kiválasztása és megoldási terv kidolgozása a megadott szempontok és értékelési kritériumok figyelembevételével. A javasolt problémák ötletadók, a pályázatok irányulhatnak ezek megoldására, vagy akár új, saját problémafelvetés megoldására is. Ebben az esetben értékeljük a problémafelvetés valódiságát, súlyát, kreativitását.
A feladatban a megadott szempontok közül minél többet és minél nagyobb mértékben érvényre kell juttatni. Nem szükségszerű azonban minden szempont érvényre juttatása (pl. a megvalósíthatóság keretein belül nem szükséges a relatív költséghatékonyság, ha a projekt több más szempontot érdemben érvényesít, fejleszt).
A kategóriák természetesen külön-külön, szakmai zsűri által lesznek értékelve, az alább jelzett szempontok szerint.
Értékelési szempontok az online forduló során:
Az értékelési szempontok hat, jól elkülöníthető kritériumot fogalmaznak meg:
● Logikai kritérium:
A választott témához kapcsolódó adatok, vonatkozó trendek megfelelő elemzése, majd a meghatározott feltevések alapján reálisan megvalósítható következtetések, konklúziók megállapítása.
● Komplexitási kritérium:
Több különböző megoldási javaslat integrálása, bemutatása, a szegmenshez tartozó összes kérdésre való reflektálás.
● Megvalósíthatósági kritérium:
Az ötlet valódi implementációs lehetősége az időkorlát és pénzügyi keret figyelembevételével, kiemelt figyelmet szentelve a költségbecslésnek és ütemezési munkatervnek.
● Hatáskritérium:
Meglévő problémák és megoldások hatásainak részletes feltérképezése.
● Kreativitási/Innovációs kritérium:
A kidolgozott megoldások újszerűsége.
● Prezentációs kritérium:
A beadott prezentáció strukturális és esztétikai minősége.
Fontos, hogy a megadott költségkeret és időintervallum felfelé rugalmatlanok, azonban teljes kihasználásuk nem kötelező.
Az online forduló érvényességéhez a csapatnak fel kell töltenie a (back-up slideok nélkül) maximum 15 diából álló prezentációját PDF formátumban a verseny honlapjára a választott kategória feltüntetése mellett.
Határidő: 2024. március 31.