Versenykiírás

Az MCC Smart City Challenge egy innovatív ötletekre, azok kidolgozására és megvalósíthatóságára épülő, interdiszciplináris csapatverseny egyetemisták és középiskolások számára. A 2025-ös verseny központi témája az élelmiszer fenntarthatóság és élelmiszerbiztonság, amely napjaink egyik legégetőbb globális kihívása. A résztvevő csapatok kreatív és gyakorlati megoldásokat dolgozhatnak ki olyan kulcsfontosságú kérdésekre, mint a klímaváltozás hatásai, a túlnépesedés következményei, az élelmiszerellátás biztonsága, valamint a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok és az innovatív technológiai megoldások.

A témáról röviden

A fenntartható élelmiszerellátás ma az egyik legsürgetőbb globális és helyi kihívás, amely alapvetően meghatározza a jelenlegi és jövő generációk életminőségét. Az élelmiszerbiztonságot számos tényező veszélyezteti: a klímaváltozás szélsőséges időjárási jelenségei, a növekvő népesség élelmezési igényei, valamint a természeti erőforrások, például a termőföldek és a vízkészletek kimerülése.

Ezek a problémák nemcsak globális, hanem Magyarországot is érintő súlyos kihívások, hiszen az élelmiszerlánc minden szakaszában – a termeléstől a szállításon át a fogyasztásig – fenntarthatatlan gyakorlatok figyelhetők meg. A helyzet megoldása innovatív és kreatív megközelítéseket igényel, amelyek csökkentik az élelmiszer-pazarlást, növelik a fenntartható mezőgazdasági termelést, és biztosítják az élelmiszerellátás biztonságát a jövő számára.

A verseny célja, hogy a résztvevők komplex és megvalósítható ötletekkel álljanak elő, amelyek hozzájárulnak a globális és helyi élelmezési rendszerek fenntarthatóságához, miközben figyelembe veszik a környezeti, társadalmi és gazdasági szempontokat is.

Jelentkezési feltételek

A versenyre való nevezésnek feltétele az előzetes regisztráció.

Milyen díjakért szállhattok versenybe?

Főváros vagy megyeszékhely és vonzáskörzete kategória 1. díj:

600.000 Ft értékű nyeremény

Járásszékhely és vonzáskörzete kategória 1. díj:

600.000 Ft értékű nyeremény

300.000 Ft

2.
helyezett

700.000 Ft

1.
helyezett

200.000 Ft

3.
helyezett

A különdíjas csapatot 100.000 forinttal jutalmazzuk.

A verseny részletes menete

Kattints a nagyításért.

0. Tesztforduló

Okosváros szimuláció

Lehetőségük van a játékosoknak tét nélkül kipróbálni a játékot a tesztforduló keretein belül.

Az itt szerzett pontok nem számítanak bele a játékba semmilyen szempontból.

I. Online forduló

Okosváros szimuláció

Az első fordulóban, a selejtezőben az EcoSim partnerünk által fejlesztett, valósághű Okosváros szimulációban kell majd a csapatoknak összemérni a tudásukat 4 virtuális éven (fordulón) kereszül. Ez a szimuláció lehetőséget ad arra, hogy a csapatok egy interaktív, dinamikusan változó környezetben bizonyítsák problémamegoldó képességüket és innovatív gondolkodásmódjukat.

Feladat és cél

  • A csapatok egy szimulált városi környezetben dolgoznak, amely különböző valós problémákat és kihívásokat tartalmaz az élelmiszer fenntarthatóság és élelmiszerbiztonság témájában.
  • A szimuláció célja, hogy a résztvevők megértsék az összefüggéseket a városi infrastruktúra, az élelmiszerellátási lánc, valamint a környezeti és gazdasági tényezők között.
  • A csapatoknak egy adott időkereten belül ki kell dolgozniuk olyan megoldási stratégiákat a szimuláció adatainak beállításával, amelyek hosszú távon fenntarthatóak, ugyanakkor praktikusak és megvalósíthatók. Erre a mérőeszköz az okosváros index lesz.
  • Cél: az utolsó, negyedik periódusban (virtuális évben) a saját szimulációs piacon belüli legmagasabb okosváros index elérése
Bejutás a középdöntőbe

Az online fordulóból a középdöntőbe minden szimulációs piac első helyezettje, de maximum 60 csapat jut tovább, az utolsó periódusbeli okosváros indexe alapján. (A piac legmagasabb okos város indexű csapata jut tovább.)


A szimuláció során minden csapat tökéletesen azonos helyzetből indul, mindenki egy már működő várost vesz át. Az azonos piacon (virtuális gazdasági terület) versenyzők hatással vannak egymás döntéseire is.


A csapatok hozzáférést kapnak a szimulált város különböző adataihoz – például népességi mutatókhoz, energia- és vízfelhasználási statisztikákhoz, valamint élelmiszerpazarlási adatokhoz –, amelyek elemzése révén azonosítaniuk kell a kulcsproblémákat. Ezek alapján valós időben kell döntéseket hozniuk az élelmiszerlánc egyes szakaszainak optimalizálásáról, mint például a termelés, szállítás és tárolás. Emellett a csapatoknak innovatív megoldásokat kell kidolgozniuk, amelyek technológiai, gazdasági és környezeti szempontból is fenntarthatóak.


Ez a forduló nemcsak a versenyzők szakmai kompetenciáit méri fel, hanem az interdiszciplináris gondolkodásra és az innovációra való képességüket is. Az első forduló végére a résztvevők mélyebb betekintést nyernek az élelmiszerbiztonság és fenntarthatóság komplex kérdéseibe, miközben a piacok első helyezett csapatai (okosváros index alapján) felkészülhetnek a következő forduló kihívásaira.

II. Középdöntő

Okosváros szimuláció

A selejtező legjobbjai részt vesznek a középdöntőn, mely félnapos esemény lesz, óránként kell szimulációs döntéseket hozni. A középdöntőben 4 forduló lesz. Bár a szimulációs felület ugyanaz marad, a beállítások nehezednek, így a kihívás egyre komplexebbé válik.

  • Cél: az utolsó, negyedik periódusban (virtuális évben) a saját szimulációs piacon belüli legmagasabb okosváros index elérése

A piacok első helyezettjei, de maximum 12 csapat eljut az esetmegoldáshoz.

 

Az esetmegoldás

A középdöntő továbbjutó csapatai egy esetmegoldási feladatot kapnak, amely során valós, élelmiszerbiztonsággal és fenntarthatósággal kapcsolatos problémákra kell megoldást találniuk. Az eset kidolgozása előtt a résztvevők részt vesznek egy fél napos, online mentornapon.

A mentornap célja, hogy támogassa a csapatok szakmai fejlődését és növelje a megoldásaik minőségét. Az mentornapon tapasztalt szakemberek – az élelmiszerbiztonság, fenntarthatóság, technológiai innováció és stratégiai tervezés területéről – segítenek finomítani az ötleteiket.

A csapatok egy valós, az élelmiszerbiztonság és fenntarthatóság témájához kapcsolódó problémát kapnak megoldandó feladatként. Az eset az élelmiszerellátási lánc egy adott szakaszára vagy annak teljes folyamatára fókuszálhat, például:

  • A termelés fenntarthatóbbá tétele,
  • Az élelmiszerpazarlás csökkentése,
  • Logisztikai és tárolási megoldások optimalizálása,
  • A klímaváltozás hatásainak kezelése a mezőgazdasági gyakorlatokban.

 

A csapatoknak egy innovatív, ugyanakkor gyakorlatban is megvalósítható megoldási tervet kell készíteniük, amely figyelembe veszi a technológiai, gazdasági, társadalmi és környezeti szempontokat is.


A megoldások kidolgozása során az alábbi szempontokat kell figyelembe venni és érvényre juttatni:

  • A javaslatok legyenek reálisak és kivitelezhetők a rendelkezésre álló erőforrásokkal.
  • Az elkészített megoldások széles körben alkalmazhatók és elérhetők legyenek a
    célcsoportok számára.
  • A tervezett megoldások optimális pénzügyi erőforrás-felhasználást biztosítsanak.
  • A megoldások gyorsan és hatékonyan kivitelezhetők legyenek.
  • A javaslatok járuljanak hozzá a pazarlás minimalizálásához az élelmiszerlánc minden
    szakaszában.
  • Az elkészült ötletek minimális környezeti terheléssel valósuljanak meg.
  • Az energiaforrások használata legyen hatékony és segítse elő a hosszú távú
    fenntarthatóságot.
  • A javaslatok pozitív hatással legyenek az emberek életminőségére és élhetőségére, mind
    helyi, mind globális szinten.

 

Esetmegoldási folyamat

Az értékelési szempontok hat jól elkülöníthető kritérium alapján történnek, amelyek biztosítják, hogy a megoldások komplexek, innovatívak és megvalósíthatóak legyenek:

  1. Logikai kritérium
    A választott témához kapcsolódó adatok és trendek alapos elemzése. A csapatoknak az ezekből levont következtetéseket reálisan megvalósítható feltevésekkel és konkrét javaslatokkal kell alátámasztaniuk.
  2. Komplexitási kritérium
    A megoldásnak integrálnia kell több különböző javaslatot, miközben átfogóan reflektál a problémához kapcsolódó összes releváns kérdésre és szempontokra.
  3. Megvalósíthatósági kritérium
    Az ötlet valós implementációs lehetősége az időbeli és pénzügyi korlátok figyelembevételével. Fontos a költségbecslés, az ütemezési munkaterv kidolgozása, valamint az erőforrások optimális kihasználása.
  4. Hatáskritérium
    A problémák és a javasolt megoldások hatásainak részletes vizsgálata. Kiemelten értékeljük, ha a megoldás hosszú távon is fenntartható pozitív hatásokat eredményez.
  5. Kreativitási/Innovációs kritérium
    Az ötlet eredetisége, valamint az újszerű és innovatív megközelítések kidolgozása. Olyan megoldások előnyben részesítése, amelyek kreatív módon reagálnak az élelmiszerbiztonsággal és fenntarthatósággal kapcsolatos kihívásokra.
  6. Prezentációs kritérium
    A prezentáció tartalmi és vizuális minősége, beleértve annak strukturáltságát, érthetőségét és esztétikai megjelenését. A prezentáció legyen egyértelmű, átgondolt és informatív.

Fontos megjegyzések
  • A prezentáció időkerete 10 perc, amit 10 perces Q&A rész követ.
  • A megadott költségkeret és időintervallumok rugalmatlanok, de a teljes keret kihasználása nem kötelező.
  • A csapatoknak egy maximum 15 diából álló prezentációt kell feltölteniük PDF formátumban a verseny honlapjára.
  • A beküldött prezentációkat egy alapos szakmai értékelési folyamatnak vetik alá, amely
    során a zsűri megvizsgálja azok tartalmi és formai megfelelőségét, valamint az előzetesen meghatározott szempontoknak való megfelelést. Azok a prezentációk, amelyek elérik a kívánt színvonalat (legalább 8, de legfeljebb 12 csapat), meghívást kapnak a döntőbe, ahol bemutathatják ötleteiket és megoldásaikat.

 

A prezentációk benyújtásának határideje: 2025. április 20.

III. Döntő

Prezentáció és szimuláció

A döntő a verseny legizgalmasabb szakasza, ahol a döntőbe jutott csapatok bemutatják megoldásaikat és egy valós idejű szimulációs kihívás során bizonyítják szakmai felkészültségüket, kreativitásukat és csapatmunkájukat. A döntő két részből áll: a prezentációból és a szimulációs feladatból.

Az élő döntős nap során a szimuláció és az eset prezentálása párhuzamosan fut. Az összpontozásba a szimuláció és a prezentáció 50%-50%-os súllyal számít bele. A szimuláció első döntési körét még a döntő előtti nap meg kell hoznia a meghirdetett határidőig. Ez lehetőséget nyújtunk arra a játékosoknak, hogy megismerkedjenek az új szimulációs beállításokkal. A keretrendszer továbbra is azonos, de a kihívás tovább fokozódik.

A szimulációs periódusok időzítései úgy lesznek beállítva, hogy mindenki, még az aktuálisan prezentáló csapat is be tudja fejezni majd a döntéshozást.

A döntőben minden csapat egy 10 perces prezentációban mutatja be az esetmegoldását a szakmai zsűrinek.

A prezentáció során

  • Részletesen bemutatják az általuk kidolgozott ötletet, annak megvalósíthatóságát, hatásait és előnyeit.
  • Kiemelik a megoldásuk egyediségét, valamint azt, hogyan reagál a valós problémákra és fenntarthatósági kihívásokra.
  • A prezentációt követően egy 10 perces Q&A szakaszban a zsűri kérdéseket tehet fel, amelyek lehetőséget adnak a csapatoknak arra, hogy mélyebb magyarázatot adjanak a koncepciójukról, és bizonyítsák szakmai felkészültségüket.

Szimulációs feladat

A szimuláció egy dinamikus, problémaközpontú kihívás, amely:

  • Újabb, egyre nehezedő kihívás a már megszokott keretrendszerben
  • Arra ösztönzi a csapatokat, hogy gyorsan alkalmazkodjanak a helyzethez és időnyomás
    alatt dolgozzanak ki megvalósítható megoldásokat.
  • Fókuszál a csapatok kritikus gondolkodására, együttműködési képességeire, és arra,
    hogy milyen hatékonyan tudják alkalmazni az előző fordulókban szerzett
    tapasztalatokat.
  • A szimulációban az értékelés továbbra is az okosváros index alapján történik. Az utolsó
    periódusbeli értéket vesszük csak figyelembe a pontozásnál

Értékelési szempontok

A zsűri az alábbi kritériumok alapján értékeli a csapatokat a döntőben:

  1. Esetmegoldás minősége:
    • Az eredeti megoldás alapossága, relevanciája és megvalósíthatósága.
    • A problémaelemzés mélysége és az alkalmazott innováció szintje.
  2. Prezentációk strukturáltsága és hatékonysága:
    • A bemutatott anyag logikai felépítése, érthetősége és vizuális minősége.
    • A csapat kommunikációs készségei, beleértve az ötletek világos és meggyőző
      előadását.
  3. Szimulációs feladat teljesítménye:
    • A csapatok gyors reagálási képessége a szimuláció során felmerülő váratlan problémákra.
    • Az interdiszciplináris megközelítés, csapatmunka és kreativitás, amelyek megjelennek a kidolgozott megoldásokban.
  4. Q&A szakasz szereplése:
    • A zsűri kérdéseire adott válaszok mélysége, precizitása és szakmai
      megalapozottsága.
    • A csapat képessége, hogy érveljen az elképzelései mellett és reagáljon a
      kritikákra.

A győztes kiválasztása

A végső eredményt a prezentációs feladat eredményeinek és a szimulációs feladat eredményeinek kombinációja alapján határozzuk meg.

Az összpontozásba a szimuláció és a prezentáció 50%-50%-os súllyal számít bele. Ez a többdimenziós értékelési rendszer biztosítja, hogy a győztes valóban átfogóan kiemelkedő megoldást nyújtson, miközben a fenntarthatóság és az innováció alapelveire épít.
A döntő nemcsak a verseny záró eseménye, hanem egy egyedülálló platform a résztvevők számára, hogy bizonyítsák képességeiket és megoldásaikkal hozzájáruljanak a fenntartható jövő megteremtéséhez.

Határidő:

2024. március 31. 23:59

I. Online forduló

A regisztrációt követően a regisztráltak megkapják az online forduló feladatát, amely egy fiktív kormányzati fejlesztési program keretében megvalósuló, a hulladékgazdálkodáshoz köthető pályázathoz kapcsolódik. A fordulóban bármilyen ötletet szívesen várunk, amely eleget tesz a formai- és témakövetelményeknek, valamint valós implementációs lehetőségekkel rendelkezik a magyar smart city – smart environment környezetben. A pályázatkiírók két kategóriában várnak megoldási javaslatokat: 

I. Budapest vagy megyeszékhelyek és vonzáskörzeteik

II. 5000 főnél kisebb lélekszámú települések 

A feladat pontosan egy kategória kiválasztása és megoldási terv kidolgozása a megadott szempontok és értékelési kritériumok figyelembevételével. A javasolt problémák ötletadók, a pályázatok irányulhatnak ezek megoldására, vagy akár új, saját problémafelvetés megoldására is. Ebben az esetben értékeljük a problémafelvetés valódiságát, súlyát, kreativitását.

A feladatban a megadott szempontok közül minél többet és minél nagyobb mértékben érvényre kell juttatni. Nem szükségszerű azonban minden szempont érvényre juttatása (pl. a megvalósíthatóság keretein belül nem szükséges a relatív költséghatékonyság, ha a projekt több más szempontot érdemben érvényesít, fejleszt).

A kategóriák természetesen külön-külön, szakmai zsűri által lesznek értékelve, az alább jelzett szempontok szerint. 

Értékelési szempontok az online forduló során: 

Az értékelési szempontok hat, jól elkülöníthető kritériumot fogalmaznak meg: 

● Logikai kritérium:

A választott témához kapcsolódó adatok, vonatkozó trendek megfelelő elemzése, majd a meghatározott feltevések alapján reálisan megvalósítható következtetések, konklúziók megállapítása.

● Komplexitási kritérium:

Több különböző megoldási javaslat integrálása, bemutatása, a szegmenshez tartozó összes kérdésre való reflektálás.

● Megvalósíthatósági kritérium:

Az ötlet valódi implementációs lehetősége az időkorlát és pénzügyi keret figyelembevételével, kiemelt figyelmet szentelve a költségbecslésnek és ütemezési munkatervnek.

● Hatáskritérium:

Meglévő problémák és megoldások hatásainak részletes feltérképezése.
 

● Kreativitási/Innovációs kritérium:

A kidolgozott megoldások újszerűsége.

● Prezentációs kritérium:

A beadott prezentáció strukturális és esztétikai minősége. 

Fontos, hogy a megadott költségkeret és időintervallum felfelé rugalmatlanok, azonban teljes kihasználásuk nem kötelező. 

Az online forduló érvényességéhez a csapatnak fel kell töltenie a (back-up slideok nélkül) maximum 15 diából álló prezentációját PDF formátumban a verseny honlapjára a választott kategória feltüntetése mellett. 

Határidő: 2024. március 31.

Okos mobilitás
Okos életkörülmények
Okos gazdaság
Okos vásárlás
Okos környezet
Okos lakosság

Támogatóink

mcc-logo-2